Sõidu harjutamine

Sõidu ajal pead kogu aeg hoidma tasakaalu. Suurtel kiirustel on see lihtsam kui aeglasel sõidul. Selleks, et rattasõidul vajalikud oskused kindlalt selged, harjuta rattasõitu ohutus kohas väljaspool liiklust.

  1. Sõit mööda sirget joont
    Tõmba kriidiga maha sirge joon või kasuta juba olemasolevat joont. Hoia kahe käiega  juhtrauast (lenkstangist) kinni ja proovi sõita jalakäija kiirusega mööda joont tasakaalu kaotamata.
  2. Slaalom
    Pane takistused mõne meetrise vahega ritta (näiteks 5 kivi või liivaga täidetud plastikpudelit). Kui takistused paigas, proovi neist mööduda kord vasakult, siis paremalt. Alguses võib takistuste vahe olla pikem, kui osavamaks muutud, siis võid vahet järjest vähendada. Eksamil on takistuste vahe 3,5 meetrit.
  3. Suuna märguanne, peatumismärguanne
    Jalgratturil on kohustus enne manöövrit või pidurdamist oma tegevusest käega märku anda, et teised liiklejad tema kavatsusi mõistaksid.Enne parempööret tõsta parem sirge käsi õla kõrgusele kõrvale vähemalt 3 sekundit enne pööret. Pööramise ajal võid käe alla lasta ja kahe käega juhtrauast kinni hoida.Enne vasakpööret tõsta vasak sirge käsi õla kõrgusele kõrvale vähemalt 3 sekundit enne pööret. Pööramise ajal võid käe alla lasta ja kahe käega juhtrauast kinni hoida.Kindlasti tuleb enne manöövrit veenduda selle ohutuses. Peatumismärguande puhul tuleb sirget kätt paar korda rahulikult üles alla viibutada. Seejärel kahe käega juhtrauast kinni hoides rahulikult pidurdada ja seisma jääda.
  4. Üle õla tagasi vaatamine
    Selleks, et veenduda, kas manööver on ohutu kasutatakse kõige sagedamini üle õla tagasi vaatamist. Siiski on see algajatele ratturite pisut ohtlik, sest tagasi vaatamise käigus võib kaduda tasakaal.
  5. Seisvast takistusest möödumine (eksamiharjutus “koridor”)
    Liikluses osalev jalgrattur satub sageli olukorda, et tema teele jääb takistus, näiteks tee äärde pargitud auto. Selleks, et ohutult takistusest mööduda, saad kasutada eelnevetes harjutustes õpitut. Enne takistusest möödumist tuleb veenduda manöövri ohutuses (vaatad üle õla tagasi), näidata käega suunda ja alles seejärel mööduda takistusest. Kui takistusest möödumine on ohtlik, siis tuleb hoog maha võtta ja oodata sobivat hetke. Seisvate autode puhul tuleb olla tähelepanelik, sest ootamatult võib avaneda auto uks, seisvate autode vahelt võib keegi teele astuda või auto võib liikuma hakata.
  6. Aeglane sõit
    Joonista kriidiga maha umbes 1 meeter lai ja 4 meetrit pikk ristkülik. Harjutuse eesmärk on seda 4 meetrit sõita võimalikult kaua, kuid ilma piiridest välja sõitmata. Osavamad oskavad jalgrattaga ka paigal seista. See harjutus on ka hea võimalus sõpradega võistlus korraldada. Selleks on lisaks vaja stopperit, mis paljudes telefonides olemas on. Võitja on see, kellel kulub kõige kauem aega distantsi läbimiseks.
  7. Pidurdamine hoo pealt tagapiduriga, esipiduriga, mõlema piduriga
    Liikluses võib sageli ette tulla ootamatuid olukordi, kus tuleb kiiresti reageerida. Seetõttu on hea, kui tunned oma ratast ja oskad pidurdada nii esipiduriga kui ka tagapiduriga. Kindlasti tasub proovida nii kuiva ilmaga kui ka märja teekatte puhul (näiteks pärast vihma). Selleks, et harjutus huvitavam oleks märgi maha koht, kus hakkad pidurdama ja pärast koht, kus seisma jäid. Proovi iga katse puhul sõita enam-vähem sama kiirusega. Võrdle erinevusi.
  8. Kaheksaharjutus_kaheksa
    Sõita tuleb “kaheksat” ettenähtud alal. Kõige olulisem on harjutust sooritades hoida tasakaalu. Harjutuse käigus ei tohi jalga maha panna, ega koonusele otsa sõita.See harjutus on ka jalgratturi eksami harjutuste hulgas. Eksamil peab jalgrattur suutma harjutuse sooritada alas 4×8 meetrit. Eksamil tuleb harjutust sooritada kaks korda järjest.

Lisaks sellele võite üle kontrollida kodus olevate jalgrataste korrasoleku või võrrelda jalgrataste korrasolekut sõpradega.