Sõidukiirus ja liiklusohutus

Erinevate riikide liiklusõnnetuste statistika põhjal peetakse kiirust peamiseks liiklusõnnetuste põhjustajaks umbes 10% puhul kõigist õnnetustest ja umbes 30% puhul surmaga lõppenud õnnetustest. Nii kehtestatud piirkiiruse ületamine kui ka liiklusoludele ebasobivalt valitud sõidukiirus on olulised õnnetusi põhjustavad tegurid. Suurendades kiirust 1% võrra, suureneb õnnetusse sattumise tõenäosus 3 % võrra.

Sõiduautosid testitakse pidevalt, et saavutada laupkokkupõrke korral autosviibijate maksimaalne turvalisus. Suurtel kiirustel liiklusõnnetustesse sattudes ei pruugi turvapadjad, -vöö ja kõikvõimalikud muud turvameetmed autos meid piisavalt kaitsta. Siit üks Euro NCAP (European New Cars Assessment Programme) testimisvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=JNvrpA6mlSo

Kiiruse kasvades halveneb ka auto juhitavus. Eesti Autospordi Liidu peasekretäri Martin Haraki sõnul pole tänavasõiduautod disainitud sedasi, et kiirusel 110 km/h auto külglibisemise kontrollimisega tavajuht hakkama saaks. Paraku on meie teedel palju õnnetusi, kus möödasõidul juhitavuse kaotamise tõttu sõitis auto teelt välja. Aastatega on suurenenud ka ühesõidukiõnnetuste arv, mille üheks põhjuseks lisaks autojuhi seisundile on ka teeoludele sobimatu kiirusevalik.

Kas teadsid, et ületades piirkiirust 20 km/h võrra (nt 60 km/h asemel 80 km/h), on liiklusõnnetusse sattumine sama tõenäoline, kui sõita raskes joobes!

Loe lisaks ka European Road Safety Observatory materjale sõidukiiruse teemal:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/pdf/speeding.pdf