Väsimus

Väsimus ja autorool ei kuulu kokku

f41e5b_5b3745edd65145dc9bb00828df400c31.png_srb_p_385_257_75_22_0.50_1.20_0Väsinud autojuht tekitab liiklusohtlikke olukordi. Autojuht, kes sõidab küll avatud silmadega, kuid ei suuda meenutada viimase paarikümne sekundi vältel toimunut,  võib olla kogenud nn mikroune episoodi – teadvuse kadumise põhjuseks on väsimus. Unisus autoroolis on võrreldav joobes juhtimisega, sest samalaadselt alkoholi mõjule, väheneb reaktsioonikiirus, ümbritseva tajumine ning otsustusvõime.

Iirimaal, Road Safety Authority poolt läbi viidud uuringu järgi on kõikidest hukkunutega liiklusõnnetustest 20% põhjustatud autojuhi väsimuse tõttu ning igal aastal hukub Euroopa teedel seetõttu umbes 4000 inimest. Väsinud autojuhi poolt põhjustatud autoõnnetused lõpevad kolm korda suurema tõenäosusega tõsiste vigastustega või surmaga. Põhjuseid, millest tekib väsimusseisund, on mitmeid, kuid ennekõike on see seotud vähese unega.

Uuringud näitavad, et üle 80% igapäevastest sõidukijuhtidest ei maga vähemalt ühel päeval nädalas soovituslikku 7-8 tundi und; 16-20 aastaste noorte puhul on see aeg veel tunni võrra pikem. Lisaks võib rooli taga tukkumise põhjuseks olla ka aastaid arenenud haigus uneapnoe ehk unelämbumistõbi, mis põhjustab päevast ärkvelolekut, tekitades inimestele terviseprobleeme ning olla üheks põhiliseks töö- ning liiklusõnnetute tekitajaks. Uneapnoe kohta loe lähemalt siit

Unisus autoroolis on vähemalt sama ohtlik kui alkohol! 

Erinevate riikide uuringud näitavad, et autojuht, kes on olnud ärkvel 18 tundi järjest, on sõiduoskustelt võrreldav keskmises joobes sõidukijuhiga. Testi oma unisust siin

Eriti ohustatud on:

  • alla 25- aastased noormehed
  • öötööd tegevad inimesed
  • kutselised autojuhid, ennekõike pikamaasõidu autojuhid
  • inimesed, kel ravimata unehäired
  • ärireisijad
  • öösel ning varahommikul sõitvad autojuhid

 Mõned võtted väsimuse vastu:

  • Sõitu mine alati puhanult
  • Pikema sõidu korral tee puhkepause (soovitavalt iga 2h järel). Pausi ajal liigu värskes õhus ,võimalusel tee võimlemisharjutusi, eelkõige kaelale ja õlavöötmele
  • Sõidu ajal ventileeri kabiini piisavalt ja hoia salongis mõõdukat temperatuuri, jalad soojas ja pea jahedas
  • Üksi autos sõites kuula raadiot või muusikat
  • End väsinult tundes peata sõiduk ohutus kohas ning tee väike uinak, sageli piisab ka 15 – 20 minutist

 

Mida  on veel  oluline teada?

  • Roolimineku eel ära tarbi ravimeid, mis aeglustavad reageerimisvõimet või soodustavad väsimust.
  • Hoidu sõiduki juhtimisest organismi põletikulise reaktsiooni ilmnedes või haiguse ägenemise puhul
  • Ära söö vahetult enne pikemat sõitu liiga palju, väldi  rasvaseid, süsivesikuterikkaid toite. Uinumisoht suureneb 0,5-2 tundi peale einestamist. Kangel kohvil ja šokolaadil on väsimuse vastu vaid lühiajaline mõju
  • Piiratud uneajaga inimestel tekib “une defitsiit”. Kui see osutub liiga suureks, otsustab aju ise, millal minna üle unerežiimile. Selline üleminek on meie tahtest sõltumatu. Kaob ohu ettenägemise võime ning suutlikkus teha õigeid otsuseid

Väsimust ei ole võimalik enda tahtele allutada ega kogemusega üle kavaldada. Kui tunned väsimust, peata sõiduk ohutus kohas ja puhka. Parim abinõu väsimuse vastu on väike uinak, tavaliselt piisab ka 15 – 20 minutist. Mine sõitu alati puhanult!

Alljärgnevalt on näha kahte videolõiku väsimusseisundis autojuhi poolt toimunud liiklusõnnetusest: Liiklusõnnetus Austraaliast, milles näidatakse väsinud kaubikujuhti, kes kaldub ohtlikult vastassuunavööndisse ning Korea Vabariigist, kus autojuht esmalt kaldub kiirteel sõiduteel paremale, kuid kokkupõrke tulemusel barjääriga kaldub samas suunas liikuva sõidukiga raskesse liiklusõnnetusse.

Õnnetus Austraalias ; Õnnetus Korea Vabariigis

 

Kutseline auto- ja bussijuht

  • Kui tunned väsimust, peata sõiduk ja puhka!
  • Parim abinõu väsimuse vastu on väike uinak, tavaliselt piisab ka 15- 20 minutist
  • Kasuta seadusega ettenähtud pause reeglipäraselt ja puhkamiseks, mitte töö tegemiseks
  • Pausi ajal liigu värskes õhus, võimalusel tee võimlemisharjutusi, eelkõige kaelale ja õlavöötmele
  • Sõidu ajal ventileeri kabiini piisavalt ja hoia salongis mõõdukat temperatuuri, jalad soojas ja pea jahedas
  • Väldi väsimuse vastu kofeiini-sisaldusega energiajookide tarbimist. Kohvi tarbi suhkruvabalt, veel parem – tarbi vitamiinirikkaid mahlu
  • Võimalusel väldi öösel sõitmist

Ära unusta, et parim ravim väsimuse vastu on uni!

 

Kasulikke viiteid

Sõidukijuhi töö- ja puhkeaeg

Unehäired ja liiklusohutus