Õigesti reguleeritud peatugi kaitseb vigastuste eest, mis on põhjustatud eest või tagant kokkupõrke puhul. Õige istumisasend tagab võimaluse avariiohu korral takistusest kiiresti mööda põigata või pidurdada.
Mis juhtub inimese peaga sõidukite eest või tagant toimuva kokkupõrke hetkel?
Kokkupõrkel eesoleva või vastutuleva objektiga paiskub inimese pea tugevalt ette. Pärast lööki paiskub pea tahapoole, suurendades traumat veelgi. Peast kaugele või madalale reguleeritud peatugi laseb peal liikuda taha, üle peatoe ääre. Mida rohkem on peal ruumi edasi-tagasi liikuda, seda suuremad on vigastused. Ka madalal kiirusel tagant otsasõit võib tekitada õigele kõrgusele reguleerimata peatoe korral raskeid lülisamba vigastusi. Seega tasub meelde jätta üks lihtne reegel: peatoe ülemine äär peab olema vähemalt pealaega tasa või natuke kõrgemal.
Vaata Euro NCAP videot:
Autosse istudes jälgi, et istme peatugi on sulle sobival kõrgusel ehk vähemalt pealaega tasa. Oluline on, et peatugi asetseks peale võimalikult lähedalt – vaid nii saab ära hoida pea edasi-tagasi liikumisest tulenevaid vigastusi. Pea õige kaugus peatoest on 2–5 cm.
Õigesti reguleeritud peatugi kaitseb vigastuste eest, mis on põhjustatud eest või tagant kokkupõrke puhul!
Soovitus – autoga sõites tuleb peast ära võtta kõik juuksekinnitused ja kaunistused, mis jäävad pea ja peatoe vahele, nt juukseklambrid. Kõvast materjalist juuksekinnitid võivad kokkupõrke korral vigastada pead.
Uuri lisaks:
Õige istumisasend
Õige istumisasend tagab võimaluse avariiohu korral takistusest kiiresti mööda põigata või pidurdada. Kui toimub kokkupõrge on juhil õige istumisasendi korral vigastused väiksemad!
- Sõiduki juhiiste peab olema pedaalidest sellisele kaugusel, et kõige pikema pedaalikäigu lõpus (tavaliselt allavajutatud siduripedaalil) on jalg veel põlvest pisut kõverdatud.
- Seljatoe kalle ja roolisamba pikkus tuleb reguleerida nii, et seljatoele toetudes on võimalik rooli hoida kergelt kõverdatud kätega. Istme seljatoe kaldenurk ei tohi olla rohkem kui 20⁰ tahapoole kaldu. Rooliratas ei tohi varjata näidikuid ega esiaknast väljavaadet.
- Istme kõrgus peab olema selline, mis tagab hea nähtavuse, kuid jätab pealae ja autokatuse vahele vähemalt kolme sõrme jagu ruumi.
- Õige käte asetus roolil on „kell 9.00 ja 3.00“.